Album aankondiging van het jaar – Taylor Swift

Taylor eats Kanye West…

Taylor Swift

Taylor Swift

Taylor Swift leerde ons net een lesje in album-aankondiging.

Eind augustus verwijderde de zangeres plots al haar berichten van Facebook en Instagram.
Alle berichten!! Eum excuse me?
Daarvoor moet je ballen aan je lijf hebben! Of een heel goed marketing-team… dat kan ook.
Met meer dan 74 miljoen volgers op Facebook en meer dan 102 miljoen volgers op Instagram kan dit wel tellen als statement.

Het enige dat ze postte in de dagen die daarop volgden waren geheimzinnige filmpjes met slangen…
De fans werden gek!
Het eerste filmpje van een slang, dat welgeteld 10 seconden duurde, werd meer dan 3,4 miljoen keer bekeken, meer dan 18.000 keer gedeeld, meer dan 126.000 keer geliked en er werden meer dan 22.000 comments op gegeven.
Het marketing-team mocht wat mij betreft een flesje champagn kraken. Mission accomplished!

Met scherpe pen

Het is geen geheim dat mensen die in de clinch liggen met Swift hun hart vast houden als ze een nieuwe song uitbrengt.
Want dat ze raak kan schrijven heeft ze in het verleden al meermaals bewezen.
En zo geschiedde ook met dit nummer. Eat that Kanye West :p

Waarover het nummer gaat en of het goed is daar gaan we hier niet over uitweiden, daarover kan u ongetwijfeld naar hartelust lezen in de gespecialiseerde roddelpers.
Maar de release van die eerste song en de aankondiging van het album dat uitkomt op 10 november, dat was ‘right in your face’.
Haar eerste song brak meteen alle records qua streams, YouTube-views, etc…
Gisteren bracht ze ook zonder aankondiging haar 2de single van het album uit.

Benieuwd hoe het klinkt?

Social Media voor artiesten?

Voor mij persoonlijk zet het het hele social media-gebeuren plots in een ander daglicht.
‘Ik verwijderde alle berichten die ik ooit postte, so what?’ dixit Taylor…
Ja inderdaad… So what? Wat maakt het in godsnaam uit?
Alles wat Taylor deelde is verwijderd (voor zover wij weten), maar dat wil niet zeggen dat ze niets bereikt heeft.
Spijtig genoeg denken wij daar wel vaak zo over als we op een Facebookpagina komen van een artiest die niet veel deelt.
Wil dat dan zeggen dat die artiest niet actief is? Helemaal niet, maar wij hebben wel de overtuiging dat dat zo is.
Ik vind dat het deels het ‘verplichte-social-media-nummertje’ voor artiesten (en bij uitbreiding voor ons allemaal) een beetje in vraag stelt.
Langs de andere kant laat het meteen ook zien hoe krachtig het kan zijn. Hoeveel interactie het kan opleveren en hoeveel reactie er op komt van de fans.
Het is een krachtig medium, dat kan je niet ontkennen.

Maar waarom dan?
Een aantal jaren terug vond ik het ook niet nodig om al mijn optredens te delen of een pagina aan te maken voor m’n solo-project.
Tot ik kennissen tegenkwam die me vroegen: ‘En Tina, zing je nog?’.
Daar stond ik dan, met m’n mond vol tanden. ‘Eum ja, ik zing nog.’ Gevolgd door een ongemakkelijke stilte.
Wat een vervelde vraag was dat nu toch? Waarom wisten die mensen niet dat ik nog zong? Dat ik elk weekend meermaals op het podium stond? Simpel… omdat ik het niet liet weten.
En waarom eigenlijk niet? Waarom maak ik niet een beetje reclame? Daar is toch niets mis mee?
Diezelfde avond maakte ik mijn eerste Facebook-pagina aan.

Wat ik vaak zie is dat bands en muzikanten het moeilijk hebben met die social media.
Ze beginnen vaak vol goeie moed, want héy je moet toch een een Facebookpagina hebben, maar al snel ligt die pagina er verwaarloosd bij.
Heb je geen zin of energie om er veel tijd in te steken? Eerlijk? Dan heb je er beter geen.
Als je laatste Facebookbericht ouder is dan 3 maanden, dan denken mensen al snel: oh, die band is waarschijnlijk niet meer actief of gesplit.
Dus, wil je de mensen op de hoogte houden via een Facebookpagina? Zorg dan dat er regelmatig een update post.

Iets met bos en bomen
Maar wat moet je dan delen? Hoe vaak moet je iets delen? Wat willen de mensen weten en wat niet?
Kies ik voor facebook of instagram? Of beiden? En wat met Snapchat en Twitter?
Ik moet nog een foto nemen voor instagram… oh en we moeten nog een leuke story maken van ons optreden en ik mag niet vergeten dat ik dat event nog moet aanmaken, …

Social media is tijdrovend en soms ook uitputtend, want vaak zie je er helemaal geen resultaat van.
Je doet maar wat en je deelt af en toe iets, maar uiteindelijk vraag je je vaak af waarom en voor wie…
En toch is het een belangrijk onderdeel in de profilering van een artiest of band in deze hedendaagse digitale tijden.
Als je ‘maar wat doet’ dan levert social media niets op.
Of je het nu graag wil horen of niet, het is een volwaardig onderdeel van je marketingcampagne.
Het is een tool die je kan helpen om mensen te bereiken, om een platform te creëren waar je in contact kan komen met je fans, naast je optredens.
Het is belangrijk dat je er even tijd in steekt als je het op een goede manier wil aanpakken.

Hoe begin je daar dan aan? 
Door even te gaan zitten met pen en papier (of je laptop als je dat liever hebt) en er over na te denken.
Maar met denken alleen kom je er niet natuurlijk, je moet ook effectief iets gaan doén!
Stel jezelf de vraag wat je fans graag zouden zien.
Weet je het niet? Stel ze dan gewoon de vraag. Het is zo simpel als dat!
Deel foto’s van optredens, deel ‘achter-de-schermen’-weetjes, deel je lyrics, je schrijfproces.
Deel hoe jij nummers opneemt, hoe je repeteert, … deel alles.
Het is wel belangrijk dat je niet lukraak dingen op je social media gaat zetten.
Deel enkel dingen waarvan je vindt dat ze weerspiegelen wie je bent en waar je naartoe wil.
Zorg dat het er mooi uitziet. Een goede profiel- en omslagfoto (of video) zijn de basis van je uitstraling.

Batch! 
Maak ineens een heel deel berichten en zet ze klaar voor publicatie.
Zet ze in je agenda of plan berichten in op voorhand of hou ze voor periodes waar je weinig te zeggen hebt.
Je zal ervan versteld staan hoeveel stress het wegneemt!

Neem je agenda eens bij de hand en bekijk eens wanneer je een optreden hebt.
De week die eraan vooraf gaat kan je het event delen. Of de generale repetitie. Of beiden.
De week die daarna komt kan je een aantal foto’s online zetten van dat optreden.
Heb je ergens een gat in je agenda? Plan dan de posts in die je op voorhand hebt gemaakt (achter de schermen, in de studio, vertel een anekdote, throwbacks, etc etc etc…).
Ben je al wat vertrouwder met social media, probeer Facebook Live dan eens uit.
En als je helemaal ‘on-top-of-your-game’ wil blijven, ga dan voor video! Video is de toekomst.
Het is geen geheim dat Mr Zuckerberg video’s beloont met een mooie visibiliteit onder je volgers.

It’s up to you!

Hoe ga jij om met je social media? Ben je helemaal mee? Of vind je het vooral tijdverlies?
Laat ons weten waar jij problemen mee hebt en wie weet komt het in een volgende blogpost aan bod!

Blijf je graag op de hoogte van meer tips ’n tricks, schrijf je dan HIER in op onze updates!

 

www.repetitieruimtes.be